ponedeljek, 19. januar 2009

Office 2007 - pozabite bližnjice

Vsaka sprememba v podjetju s sabo vedno prinaša tudi nek odpor zaposlenih. Naj bo to odpor zoper nov režim dela, odpor do novega vodstva ali odpor ob zamenjavi programske opreme. Ker pa so spremembe gonilo razvoja, se jim vedno pač ni mogoče upreti. V računalništvu, kot izredno hitro razvijajoči se panogi, pa so spremembe še toliko bolj pogoste. Če zanemarimo zamenjavo strojne opreme, ki je uporabniki ne občutijo tako močno, pa je zamenjava ali nadgradnja programske opreme v večini primerov lahko do uporabnikov precej stresna.

Pred kratkim smo v službi zamenjali sedaj že zastarelo Microsoftovo Pisarno 2003 z novejšo - 2007. Nekateri boste zavili z očmi in rekli, da bi to že zdavnaj morali narediti in da nobeden ne uporablja več pet let starih programov. Mogoče res na domačih računalnikih, kjer itak skoraj nobeden legalno ne kupi kaj več od operacijskega sistema, večina pa nove verzije programov ne namešča zaradi potrebe, temveč po načelu "novejše je boljše". Na službenih računalnikih pa v veliko primerih veselo služimo denar še s starejšimi verzijami uporabniških programov. Vse po načelu, "če zadeva v redu deluje, je ne menjaj". 

Vzrokov za menjavo ne bom posebej našteval, omenim naj le lažjo podporo strankam in želja po tesnejši povezavi v našem podjetju razvite programske opreme z novo verzijo Pisarne.

Seveda smo zaposleni z razlikami med Pisarno 2003 in Pisarno 2007 bili seznanjeni in čeprav nam vse novosti niso bile všeč, smo se z njimi sprijaznili. Enkrat bi bilo potrebno nadgradnjo opraviti v vsakem primeru, zakaj torej ne zdaj? Večjih razlik v funkcionalnosti napram prejšnji verziji Pisarne sicer ni (kaj bistvenega verjetno tudi ni mogoče več vgraditi v program).

Glavna novost je zamenjava opravilne vrstice z opravilnim trakom oz. po Microsoftovo "Fluent user interface" ali bolj po domače "ribbon". Kar me ne bi niti malo motilo, če bi šlo le za vizualno spremembo. Navsezadnje so podobna opravila lepo združena, kar nedvomno zelo pomaga novim uporabnikom. Vendar pa opravilni trak za sabo potegne tudi globlje spremembe, kot so na primer drugačne bližnjice s tipkovnico. Vstavljenje podpisa v email iz Alt+I+N postane Alt+N+G in tako naprej! E, dragi moji Microsoftovci, da to ni zdravo, pa ve vsak programer. Dodajajte funkcionalnost, šminkajte videz, vendar pod nobenim pogojem ne spreminjajte tako osnovnih pravil, kot so bližnjice s tipkovnico! Vse napredne uporabnike, ki so se jih v letih uporabe naučili cel kup, ste pripravili k bemtenju zoper sebe. A si lahko predstavljate, da bi stikalo za brisalce v novem avtu postalo recimo ročna zavora? Saj bi samo Linuxaši ostali na cesti :)

Še bolj me razpizdi dejstvo, da sedaj niti v meniju ne morem najti izbire, ki jo želim s tipkovnico zagnati. Saj menija niti ni! Potrebno je lepo pritisniti tipko Alt in gledati na opravilni trak, katera črka se prikaže pri določeni ikoni. Microsoftova razlaga: "Ni si vam potrebno zapomniti bližnjic s tipkovnico, mi vam jih vedno sproti prikažemo!" Bolje bi bilo, če bi kar rekli: "Ne smete si zapomniti bližnjic s tipkovnico!" ali pa kar "Pozabite bližnjice s tipkovnico!" A res mislite, da smo vsi uporabniki popolni debili? 

Seveda sem (kako naivno) v nastavitvah pričakoval in tudi iskal kakšno kljukico z napisom "Office 2003 look and feel". Pa je žal ni! Obstaja pa na internetu Guides to the 2007 Office system user interface, ki se meni zdi bolj v uteho, kot v pomoč. 

Če ste zagrižen uporabnik bližnjic s tipkovnico, vam tako toplo odsvetujem prehod iz Officea 2003 na Office 2007! Če ste pa že prešli in vam zadeva para živce, predlagam kakšen plačljiv dodatek, recimo ToolbarToggle, Classic Menu for Office 2007 ali RibbonCustomizer, vendar nobeden ni popoln. 

Če imate čas in živce, si lahko pomagate tudi sami. V Wordu kliknite na gumb Office (to je tisti veliki v levem zgornjem kotu) in nato na gumb "Word Options". V oknu, ki se odpre potem izberite "Customize" na levi strani in nato še na "Customize..." pri "Keyboard shortcuts" v spodnjem delu ekrana. In lepo nastavite bližnjice eno po eno! V ostalih programih (kolikor mi je znano) takšne izbire ni! 

Še večjim entuzijastom (mazohistom?) predlagam v branje Customize the Word 2007 Ribbon User Interface, Microsoftu pa, da čimprej izda svoj dodatek, popravek, Service Pack ali karkoli že, ki bi v nastavitve dodal možnost "Office 2003 look and feel"!

Povezane objave:



8 komentarjev:

Anonimni pravi ...

Da sploh vztrajam pri paketu Office oz. pri mojem delu nepogrešljivem Wordu, obstaja vedno manj razlogov, eden od njih je neprecenljiv ukaz Find/Replace z mnogimi ukaznimi parametri. Sicer bi že zdavnaj in nepovratno šel na Open Office. Mimogrede, po poklicu sem knjižni urednik.

En Kovač pravi ...

Jaz oziroma mi na firmi ostajamo na Microsoftu edino zaradi podpore svojih strank. Kot sem na Kitovem blogu že povedal, mnogo poslovnih uporabnikov uporablja Microsoftove programe pač zato, ker jim državna uprava pošilja dokumente v tem formatu in take tudi zahteva od njih! Ko (če sploh kdaj) bo državna uprava prešla na Open Office, bodo lahko tudi poslovni uporabniki (vsaj večina) njih lahko prešla na Open Office, dotlej pa pač plačujemo licence.

Večina uporabnikov pa bi lahko v privat namene brez problema uporabljala Open Office, saj že ta ponuja več kot dovolj funkcionalnosti.

Anonimni pravi ...

Državni upravi lahko pošlješ dokumente tudi v OO. Sicer pa jih lahko z OO preprosto shraniš v Word format in tako pošlješ komurkoli.
Jaz že sedem let brez težav uporabljam zgolj OO in v tem času sem "predelal" že kak GB dokumentov, pa še nisem naletel na težave.
Priznajte si, da se bojite sprememb, saj se raje nenehno ubadate z neprestanimi težavami in mikrosoftovimi kapricami, kot pa da bi se enkrat za vselej spoprijeli z parimi spremembami in začeli uporabljati OO.

En Kovač pravi ...

@Kitaj
Samo en link Ministrstva za javno upravo (MJU) v zvezi s prevedbo plač javnih uslužbencev - http://www.mju.gov.si/si/placni_sistem/modeli_simulacije_in_izracuni/.

Zdaj pa, če si res tak maher, izvoli pa ga prevedi v OO z vsemi makri in ne vem še čim. Če ti bo uspelo v enem tednu, vsa čast ti. Če v enem tednu ne bo šlo, si prepozen, saj je Ministrstvo v tem času že izdalo nov - popravljen dokument in se lahko lotiš prevedbe novega.

Drug (precej lažji) primer - spet iz MJU-ja - Delovna uspešnost http://www.mju.gov.si/si/placni_sistem/delovna_uspesnost/
Tega priznam, se da z nekaj truda pretvoriti, ampak, datoteke se iz mesca v mesec spreminjajo (prejšnji mesec so bile drugačne). Boš šel vsak dan preverjat objavljene spremembe datotek in jih pretvarjat v OO? In MJU zahteva Excelove datoteke. Boš vse uporabnike (precej je tudi neveščih in jim že shranjevanje v nek direktorij dela težave) v OO naučil shranjevanja datotek v Excelovem formatu? Datoteko pa potem niti ni nujno, da MJU prebavi?


Aja, ne pozabi, da meni, kot razvijalcu prevedbe nobeden ne plača. In če bi se prevedbe v OO že lotil, moram potem za rezultate, ki jih dobim iz "mojega" dokumenta tudi odgovarjati 120-im strankam! Če zajebeš samo eno vrstico v prvem primeru - simulaciji, si nekomu zajebal plačo, če zajebeš kaj generalno, ima 5000 ljudi napačne anekse k pogodbam in posledično napačno plačo!

Imaš še vedno jajca "predelati" simulacijo iz prvega primera?

En Kovač pravi ...

@Kitaj
Za lažjo "predelavo" simulacije :)
Po namestitvi simulacije.exe mora tisti Excelov dokument (simulacija.xls) po vnosu vseh potrebnih podatkov za posameznega delavca avtomatično dodati nov delovni list v Excel (pri tebi v Calc) in na disk zapisati ustrezen aneks (glede na vnešene podatke) v Wordovi (pri tebi Writer) obliki, ki ga kreira iz ustrezne Wordove predloge!

Anonimni pravi ...

Vseh dokumentov prav gotovo ni možno kar tako prenest iz MS-O v O-O. Kakšni bolj zahtevni slogi O-O delajo težave, makroji so tudi poglavje zase.
Strinjam se tudi, da uporabniki uporabljajo samo del funkcionalnosti, ki jo nudi en Office. Nekaterim bi bil že Write dovolj, ko pišejo, kot s pisalnim strojem

Anonimni pravi ...

Moram priznati, da mi ni prav preveč jasno zakaj se pravzaprav gre pri teh dokumentih, ki si jih zlinkal. V OO se sicer odprejo, ne morem pa potrditi da vse prav deluje in če bi se poslano pravilno odprlo na strani javne uprave. Sam sem pravkar končal "dopisovalni" triatlon z ministrstvom za kulturo, med katerim smo si izmenjevali 80 stranske tabelarične Word datoteke, ter polavtomatske finančne Excel tabele. Kljub temu, da uporabljam Linux in OO ni bilo težav ne na moji ne na njihovi strani. Res pa je, da MK, kot možnost navaja tudi pošiljanje dokumentov v OO formatu, ki je mimogrede ISO standard, kar ne moremo trditi za Office formate.
To, da neka državna inštitucija svoje (zakonsko obvezno) delovanje veže izključno na izdelek nekega podjetja (čeprav ima to večinski/monopolni delež) je nedopustno. Še posebej, če je ta izdelek zaščiten z patenti in nestandarden in njegov proizvajalec dela vse, da bi njegovo delovanje ostalo čimbolj zakrito. Če bo državna uprava prešla na Office 2007, bo to z ".docx" formati zahtevala tudi od vseh uporabnikov in državljanov Slovenije? Dela javna uprava za Slovence ali Microsoft?
Čeprav sem že v začetku omenil, da ne vem prav natančno za kaj se gre pri zlinkanih dokumentih, se mi vseeno zdi, da uporaba Excel tabel ni ravno prava rešitev za prenašanje podatkov za katere velja, da "če zajebeš samo eno vrstico v prvem primeru - simulaciji, si nekomu zajebal plačo..."
Pa to ni edini primer pišmeuhovskega odnosa naše državne uprave do standardov, svobodne izbire in konkurence na področju elektronske komunikacije. Tudi storitev e-uprave, je za polovico slovencev (uporabnikov Firefoxa) nedosegljiva, ker je država za izdelavo sistema plačala kupe denarja podjetju, ki je delovanje vezalo na nestandarden in inferioren produkt nekega drugega podjetja. Če hočem torej uporabljati storitev javne uprave (plačane z mojim denarjem, kot se po ponavadi rado reče v podobnih primerih) moram torej nujno kupiti izdelek nekega točno določenega podjetja, ki ima na trgu monopolen položaj in zato lahko deluje v nasprotju z uveljavljenimi standardi, ki je EU plačal že okoli milijardo dolarjev kazni zaradi nekonkurenčnega delovanja in ki je nenazadnje za moje potrebe povsem neuporaben.
Zatiskanje oči in tarnanje v tem primeru ne pomaga in tako še vedno stojim za mojo trditvijo, da se pač bojite sprememb in raje prenašate nenehne težave in kaprice nekega podjetja. V nasprotnem primeru bi naredili tako, kot moj znanec - uporabnik Mac-a. Vsakič ko je od slovenskih birokratov dobil dokument v Word formatu ga je zavrnil, češ, da ga ne more odpreti. Birokrati so se s časom navadili in mu začeli pošiljati dokumente v RTF formatu.

En Kovač pravi ...

Ti Excelovi dokumenti, ki si jih ti odprl v OO so v bistvu pravi mali programi, napisani s pomočjo kupa makrojev. Dal sem ti sicer nekaj napotkov za pretvorbo, ki jih sam nisem dobil. Drugače pa imaš navodila in seveda odprt Excelov dokument (poglej v poddirektorij Navodila, preglej formule in makre), da se prebiješ :) Tako pač zgleda pretvorba malce zahtevnejšega dokumenta.
Dodaten namig: če imaš nameščen Excel (ja, za to pretvorbo ga boš skoraj nujno rabil), vnesi vse potrebne podatke za enega delavca in se pomakni na naslednjega. Excel ti mora dodati nov delovni list (ime lista bo zaporedna številka delavca), zapolniti skupne tabele na skupnih delovnih listih in avtomatično kreirati Wordovo datoteko na poddirektoriju Aneksi (ime datoteke bo enako zaporedni številki delavca)!

Razumem, da nek dokument v MS Wordu lahko odprem tudi v OO Writerju in me malenkost spremenjen videz ne moti. Ko pa je od nekega dokumenta odvisna plača kakšnega zaposlenega, pa mora biti delovanje 100% enako v obeh programih.

In vidim, da se midva v bistvu seveda še kako strinjava, da je nedopustno, da nas država posiljuje (večinoma) z Microsoftovimi programi. Ne morem se pa strinjati, da se bojimo sprememb! Z veseljem bi jih sprejeli in velikokrat jih tudi zahtevamo. Težava pa je, da smo v določenih primerih prisiljeni oddati podatke pač tako, kot jih od nas zahtevajo stranke, od njih pa državna uprava. Ne moremo si namreč privoščiti zamujanja zakonskih rokov, saj si s tem nakopljemo vsaj kakšno kazen. Naj v primeru simulacije rečemo zaposlenim pri strankah, da pač nismo uspeli opraviti prevedbe, ker se ne strinjamo s formatom datoteke? Zaposlene pri strankah to enostavno ne zanima, rok za oddajo podatkov pa je bil tudi točno predpisan!

Zaenkrat se na bolje premika le malo zadev. Veseli smo že, če je recimo pri spletni aplikaciji podprt Firefox in ne le Internet explorer (Opera ali Safari itak nikoli nista). Veseli smo tudi uporabe XML ali običajnih tekstovnih (ali CSV) datotek namesto Excelovih za izmenjavo podatkov.


Sicer pa sva zašla s teme objave - bližnjice v Office 2007, ampak če si že vlekel za jezik :)

Objavite komentar