četrtek, 18. december 2008

MOSS - Megla o obiskovalcih spletnih strani

Včeraj nam je Slovenska oglaševalska zbornica preko famoznega projekta MOSS - Merjenje obiskanosti spletnih strani postregla z novimi "podatki" o obiskanosti spletnih strani.

Najbolj fascinantno je, da uspejo prešteti obiskovalce celo na enega natančno! Super, da so tako natančni! Čeprav mi pri taki natančnosti vse skupaj malce smrdi. MOSS se celo pohvali z vso strokovno metodologijo, ki jo pri štetju obiskovalcev uporabljajo. V tej metodologiji lahko preberemo, da uporabljajo tri vzporedne raziskave - avtomatsko merjenje, telefonske raziskave in spletne ankete ter da z zadnjima dvema korigirajo avtomatsko preštete obiskovalce iz prve raziskave. Valutni podatki MOSS (po domače - rezultati meritve) pa kot "zmagovalca" prikazujejo spletno stran 24ur.com z dosegom 810.459. V redu.

Šok pride, ko preberem, da doseg v resnici pomeni število različnih obiskovalcev! Halo??? A ni to nekam dosti glede na 2 milijona Slovencev? 

Zato še malce podrobneje pregledam rezultate in metodologijo. V metodologiji tako preberem tudi, da za avtomatsko štetje uporabljajo sistem piškotkov. Doseg vseh 114 strani, ki so v raziskavi sodelovale, je bil 2.234.268 in da 41,7% obiskovalcev prihaja iz tujine. Če malce računam in sem pri tem natančen kot MOSS, je torej vseh domačih obiskovalcev na vseh straneh skupaj točno 1.302.578. Zanimivo. Ampak, a ni MOSS v telefonski raziskavi ugotovil in v rezultatih tudi objavil, da je "bilo jeseni 2008 v Sloveniji 65% rednih (mesečnih) uporabnikov interneta v populaciji 10 do 75 let (1.115.103)"? (% rednih uporabnikov sicer potrjuje tudi neka druga raziskava - RIS - raba interneta v Sloveniji)

Metodologija MOSS (Vir: Metodologija MOSS)

Torej je po MOSS-ovih podatkih bilo vseh domačih obiskovalcev na vseh straneh skupaj 1.302.578, vseh uporabnikov interneta v Sloveniji pa je točno 1.115.103? To pa niti teoretično ni možno, kaj šele v praksi! Aaaa, rekli boste, da sem spregledal otroke mlajše od 10 let in dedke in babice starejše od 75 let, ki jih telefonska raziskava ne vključuje? Ne nisem, samo ne verjamem, da ti kaj bistveno vplivajo na rezultate (očitno tudi MOSS ne, saj bi jih drugače zajel v telefonski raziskavi).

Pa še nekaj me zanima - kako ta korekcija avtomatičnega štetja zgleda? Naj mi na primeru razložijo, kako bi avtomatsko prešteli moje obiske in jih korigirali z mojimi odgovori na telefonsko ali spletno anketo. Moje "navade" so namreč take:

  • v službi uporabljam en prenosni računalnik z dvema brskalnikoma
  • v enem brskalniku avtomatično brišem piškotke, v drugem, ko me prime
  • IP imam fiksen, vsi moji sodelavci imajo seveda enak IP, kot ga imam sam
  • včasih sem preko VPN povezave kam povezan (takrat mam IP seveda drugačen), pa med čakanjem na konec kakšnega opravila hkrati tudi brskam po internetu
  • doma uporabljam domači računalnik (fiksni), dostikrat še službenega (tisti isti prenostnik od zgoraj), pa občasno še privatni prenostnik
  • na fiksnem domačem računalniku imam 3 brskalnike (Opero, IE in Firefox, razmišljam še o Chromu) - velikokrat pač preverjam razlike v prikazu istih internetnih strani v različnih brskalnikih
  • piškotke v Firefoxu brišem avtomatično, v ostalih dveh skoraj dnevno
  • na domačem prenosniku uporabljam le en brskalnik
  • na 24ur.com sem mogoče tudi 15x dnevno, vmes seveda zaprem brskalnik
  • oba domača računalnika uporablja tudi Bojana, ki ima na obeh svoj profil in torej tudi svoje piškotke
  • Bojana piškotkov ne briše nikoli
  • ta ista Bojana tudi v službi uporablja računalnik in tudi internet
  • ona v službi nima fiksnega IP-ja

Zaradi pogostega brisanja piškotov in uporabe več računalnikov in brskalnikov me avtomatični sistem na strani 24ur v obdobju merjenja obiska prešteje sigurno vsaj 5.000 krat! Z rezultati telefonske ankete mora MOSS teh 5.000 "obiskovalcev" oklestiti na vsega skupaj 1 (če ne upoštevamo sodelavcev na skupnem računalniku in Bojane, ki pa jih sistem itak "prešteje" tudi na njihovih lastnih službenih računalnikih). 

Mogoče nisem tipičen uporabnik interneta, ampak poznam jih pa veliko, ki piškotke redno brišejo ob vsakem zapiranju Firefoxa ali vsaj ob ugašanju računalnika. In vse te uporabnike avtomatični sistem prešteje mnogo prevečkrat. Piškotek namreč ne more biti noben identifikator. Prav lahko si tudi predstavljam zlorabe oz. nabijanje obiska favorizirani spletni strani. Napisati program, ki "obiskuje" določeno spletno stran in sproti briše piškotke, namreč ni nič posebnega. In če to počne vsakih nekaj sekund, je "obiskovalcev" hitro nekaj tisoč, 10 tisoč ali celo 100 tisoč.

Tako mimo misli, da rezultate "načarajo", nikakor ne morem. Pravzaprav je smešno, da nekdo upa "prešteti" obiskovalce na enega natančno. Tega se namreč enostavno ne da! Obiskovalce je mogoče točno prešteti le, če jih identificirate, recimo z osebnim certifikatom, v kar uporabniki nikoli ne bi privolili. Tega MOSS in podobni seveda nikoli ne bodo priznali, saj bi si s tem zabili zadnji žebelj v krsto. Strani z vrha tega spiska pa ne bi imele "kredibilnih" podatkov za nabijanje lastnega ega (in privabljanje oglaševalcev).

Povezane objave:



6 komentarjev:

Anonimni pravi ...

Odlično napisano. Sam sem administrator in lastnik odlično narejenega in kar dobro obiskanega spletnega portala (zaradi reklame imena ne bom navedel). Vem, da je potrebno za merjenje preko MOSSA plačati okoli 200 € kar je dobesedeno obiranje denarja (nekaj podobnega dela tudi Netko z spletnimi oskarji, na koncu pa niti ne objavijo kdo je sodeloval, čeprav si jim plačal 70 €). To so samooklicani gospodarji neta, z njimi pa seveda sodelujejo tudi agencije, ki imajo vse niti v svojih rokah(če se na MOSS prijaviš preko njih ti dajo 50% popusta). Če si z njimi dober dobiš reklamo, če ne, potem, ne (da ne govorim o podkupovanju).
Na koncu ti preostane, da vržeš na stran oglase v obliki Toboads, Adnet ali Adpartner, ki pa so po mojem mnenju katastrofalno grde. Poleg tega dobiš od prikazovanja drobtine, saj so res negledljive v primerjavi z bannerji.
MOP stran ima lestvico gledanosti prek google analyticsa, ki je povsem realna, pa še zastonj je. Podatke zbirajo vse resne strani in ne vem kaj bi bilo s tem narobe,da je free (MOSS ni potreben). Pa še te podatke se da ponarediti, če le malo bolj obvladaš splet.
Še ena možnost je vpogled obiskanih strani po rangu v Sloveniji in svetu preko ALEXE. Ta se mi zdi še najbolj realna od vseh napisanih.
Lep pozdrav

Anonimni pravi ...

Opa, 200 € x 100 spletnih strani := 20.000 €

Ni ravno denarja za dol past, samo za mesec dni dokaj easy dela je pa tole lepa vsota. Skripte imajo verjetno že od prej napisane, tako da kakšnega hudega vložka tudi ni več potrebnega (tisti PDF dokument z rezultati pa ti študent zmeče skupaj za 50 € plus mala pizza). Sedaj, ko bodo opravljali sondažo še mesečno, bo pa sploh čudovito, saj se bo prihodek še povečal.

(jm) pravi ...

No, ampak ker je metodologija za vse enaka, so rezultati primerljivi. Sploh ker tudi Alexa pove podobno razmerje.

Res pa ima Alexa še precej bolj sporno metodologijo kot MOSS, ampak ker so rezultati primerljivi je kljub temu očitno dovolj dobra.

Vsekakor si svojih 5000 precej preteral. Res nas je takšnih power userjev (sam imam 4 računalnike, na vsakem redno v uporabi par browserjev, in v večih profilih brišem cookije) pa bolj malo, in smo statistično dokaj zanemarljivi.

En Kovač pravi ...

@Anonimni
Najprej hvala. Denarja namenoma nisem omenjal, ker sem se bolj osredotočil na (ne)verodostojnost rezultatov. Dejstvo pa je da pač v današnjem svetu za vsem tiči denar.
Za Google Analytics si že sam napisal, kaj je z njim narobe - odpade potreba po samem MOSS-u!

P.S. Na mojem blogu lahko brez posledic in brezplačno :) navedeš tudi svojo stran, izdelek, ime firme, karkoli. Če (ali dokler) tega ne bo preveč, ni problema!

@dr. Onyx
Točno tako. Najprej razglasiti (tudi z izbiro "zmagovalca", ki se potem sam najbolj hvali z rezultati) MOSS kot edino verodostojno raziskavo o obiskanosti spletnih strani, nato pa meritve opravljati čim pogosteje in si nabiti redni prihodek.

@(jm)
Če bi npr. za volitve imeli tako metodologijo, bi pač vsakdo šel volit, kolikokrat bi mu bila volja. Metodologija bi bila za vse stranke in za vse volivce enaka. Ampak, a bi take volitve bile legitimne, kredibilne, verodostojne?

Glede obiska sem mogoče preteral, mogoče pa sploh ne. Kdo bi vedel, MOSS sigurne ne. Če pa je že MOSS preteral z dosegom, zakaj še ne bi jaz?
Če pa recimo upoštevam samo zelo realnih (da ne rečem podcenjenih) 1000 mojih obiskov in podobne navade vseh mojih sodelavcev, nas je še 10.000! S tabo nas je 11.000! Z vsemi power userji v Sloveniji, kot nas imenuješ, pa sigurno nismo več statistično zanemarljivi! Če nas je takih namreč vsaj 200, je to pri 1000 obiskih mesečno že 1/4 vseh obiskovalcev na 24ur.com! In ne verjamem, da so nas s telefonsko raziskavo oklestili na resničnih 200 oseb (pa čeprav power userjev).

Anonimni pravi ...

Enim se splača tisto pristopno vsoto plačat že zaradi lastne reklame. Pomislte kolko ljudi prebere Moss poročilo in veliko jih tudi kakšno stran s seznama obišče, če se mu zdi zanimiv url.

Drugač pa preveč nelogičnih meritev in nepravilnosti. Ampak dejansko se ne da meriti optimalno objektivno. Sploh če gre za različna korigiranja.

MOP ali katerikol drug podoben način, ki bo meril vse z enakim principom (gugl, brez korekcij), bo za vse najboljši, ker pač meri na vsem enak način. Dokler pa ne iznajdejo kaj bolj zanesljivega oz. enolično sledljivega kot so IP in cookiji, pa itak ne bo šlo povsem natančno.

Povsod pa je prostor za manipulacije s številkami in nabijanje obiska, tko da povsem realno pri vseh straneh nikoli ne bo.

En Kovač pravi ...

@Matej
Nekaterim tistih 200€ ali kolikorkoli že je potrebno za pristop ne predstavlja nobenega stroška. Ne razumem pa, zakaj sodelujejo tudi taki, ki nimajo dosti več obiska, kot tale blog.

Obiskanost strani je bistvena predvsem oglaševalcem, ki plačujejo reklamo po številu ogledov. Tisti, ki plačujejo po številu obiskov itak vidijo, koliko prometa pride z določene spletne strani in jim noben MOSS, MOP ali karkoli že ne da boljših rezultatov.

Drugače pa tudi število prikazov ni najboljši podatek, saj se ga še lažje umetno "nabilda".

Objavite komentar